Skip Navigation or Skip to Content

Cybercrime

Wat is cybercrime?

Cybercrime is een digitale vorm van criminaliteit waarbij illegale activiteiten worden uitgevoerd met behulp van computers en systemen. Hierbij zijn de computer en systemen het middel maar soms ook het doel.

Als PVO Midden-Nederland richten wij ons op ondernemers. Cybercrime is een vorm van criminaliteit die vooral het bedrijfsleven raakt, zij zijn een van de meest kwetsbare doelgroepen, omdat er veel te halen valt. Voorbeelden hiervan zijn phishing, ransomware of de verspreiding van malware. Dit kan leiden tot diefstal van gevoelige informatie (zoals klantgegevens of financiële gegevens), maar ook financiële kosten, imagoschade en verstoring van vitale systemen.  

Wat is cybercrime?

Meest voorkomende cyberaanvallen

Ondernemers worden geconfronteerd met verschillende vormen van cybercrime. Veel voorkomende vormen zijn:

 

  • Phishing: Dit is een vorm van oplichting waarbij criminelen zich voordoen als betrouwbare entiteiten om gevoelige informatie zoals wachtwoorden en persoonlijke gegevens te verkrijgen. 
  • Malware: Dit is een verzamelnaam voor allerlei soorten virussen die worden gebruikt om computers te infecteren en gegevens te stelen of schade aan te richten. 
  • Ransomware: Malware die toegang tot een netwerk, devices, gegevens of systemen blokkeert totdat losgeld wordt betaald. 
  • DDoS-aanvallen (Distributed Denial of Service): Dit zijn aanvallen waarbij servers worden overspoeld met verkeer om websites slecht of niet bereikbaar te maken. 

Hoe voorkom je cybercrime?

Eén op de vijf ondernemers wordt slachtoffer van cybercrime. Dit komt vooral omdat dit thema onderbelicht is binnen de meeste bedrijven en de basiskennis er onvoldoende is.

Als PVO Midden-Nederland maken we ondernemers bewust van dit risico en helpen we ze om de basis op orde te krijgen. Dat doen we door informatie van landelijke partners (zoals het Digital Trust Center, Hackhelpdesk, Nationaal Cybersecurity Center) lokaal te verspreiden.

Hoe breng je de basis op orde?

✓ Zorg dat je software up-to-date is. Updates worden door systemen uitgevoerd wanneer er een kwetsbaarheid is ontdekt. De update dicht deze kwetsbaarheid. Wanneer de update online komt, weten criminelen dus van de bestaande kwetsbaarheid. Voer dus meteen de updates uit. Zo is de tijd tussen de verouderde en nieuwe software zo kort mogelijk.

 

✓ Zorg dat je medewerkers zich bewust zijn van de signalen van cybercrime. Ga regelmatig met elkaar in gesprek over dit onderwerp. Houd elkaar op de hoogte en leer wat (nieuwe) signalen zijn.

✓ Gebruik sterke wachtwoorden. Zwakke of hergebruikte wachtwoorden zijn eenvoudig te kraken. Gebruik sterke, unieke wachtwoorden voor verschillende accounts en overweeg een wachtwoordbeheerder om deze veilig te bewaren.

 

✓ Maak regelmatig back-ups. Zonder regelmatige back-ups kun je waardevolle gegevens verliezen bij een aanval. Zorg ook dat je weet waar deze staan en hoe je de back-ups kan terugzetten. 

 

✓ Voeg tweestapsverificatie (2FA) toe aan al de systemen en accounts. Door deze extra beveiligingslaag kunnen criminelen minder makkelijk met alleen jouw wachtwoord binnenkomen in systemen.  

Hoe weet je of je slachtoffer bent geworden van cybercrime?

Het is als ondernemer niet meer de vraag óf je slachtoffer wordt, maar wannéér. Daarom zetten we als PVO Midden-Nederland actief in op incident respons training. Hierbij leer je hoe het is om gehackt te worden en denk je van tevoren na over welke stappen je kan zetten. Daarnaast is het vooral van belang om vroegtijdig te signaleren wanneer je bent gehackt: 

Merk je één van deze signalen op? Dan is er kans dat je bent gehackt.

  • Verdachte activiteiten: Onverklaarbare inlogpogingen, wachtwoordresets of wijzigingen in je accounts of die van je medewerkers. 
  • Langzame prestaties: Plotselinge vertragingen in systeemprestaties kunnen wijzen op malware. 
  • Pop-ups en advertenties: Veel pop-ups kunnen duiden op een virus. 
  • Onbekende programma’s: Onverwachte installaties van onbekende programma’s of apps.

Wat moet je doen als je bent gehackt? 

Als je denkt dat je gehackt bent, volg dan deze stappen: 

  • Samenstellen crisisteam
  • Veiligstellen gegevens
    • Zet de apparatuur niet uit
    • Verbreek de verbinding
    • Stel de back-ups veilig
    • Zet automatische back-ups uit
    • Stel logfiles veilig

Direct hulp nodig? Klik op onderstaande knop.

 

  • Communiceer: zowel intern als extern
  • Schakel waar nodig externe hulp in
  • Maak een melding van het incident bij de politie of de fraudehelpdesk. Zij kunnen je vaak niet direct helpen, maar zo ontstaat er wel een compleet beeld van de problematiek.
    Let op! Bij een datalek moet je een melding maken bij de Autoriteit Persoonsgegevens, anders loop je risico op een boete. 

Training: wat doe je als je bent gehackt

Leer meer tijdens de trainingen die wij organiseren in samenwerking met het CCRC. Stap in de rol van een fictief bedrijf dat wordt gehackt. Doordat je een helicopterview hebt, leer je welke stappen je moet zetten als je bent gehackt.

Heb je behoefte aan een training of ben je benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan meteen contact met ons op!

Wat is cybercrime?

Cyberschaamte

Veel ondernemers schamen zich om een cyberaanval te melden. Dit kan voortkomen uit het gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid of de angst voor reputatieschade.

Deze schaamte is misplaatst. Waar wij de digitale weerbaarheid van ons bedrijf als een neventaak hebben, zijn cybercriminelen hier 24/7 mee bezig.

Dat maakt ondernemers een kwetsbare doelgroep en is het belangrijk om te onthouden dat iedereen slachtoffer kan worden van cybercrime, en dat melden essentieel is om de daders te stoppen en anderen te beschermen.

Waarom melden als je slachtoffer van cybercrime bent?

Meld het altijd bij de politie als je slachtoffer bent van cybercrime. Door aangifte te doen, help je de politie om cybercriminelen op te sporen. Daarnaast kan je melding helpen om andere potentiële slachtoffers te waarschuwen en toekomstige aanvallen te voorkomen.

Ook is er voor sommige verzekeringsclaims een politierapport nodig om de schade te kunnen dekken. Maak dus altijd een melding! De politie kan niet altijd adequaat helpen zoals ze dat bij een reanimatie wel kunnen, daarom is het belangrijk om te investeren in de gezondheid van je digitale systemen. 

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Door goed geïnformeerd te zijn en proactieve maatregelen te nemen, kunnen bedrijven zichzelf beter beschermen tegen deze dreigingen. PVO helpt ondernemers alert en weerbaar te maken tegen verschillende vormen van criminaliteit, waaronder cybercrime.

 

Wij delen kennis, faciliteren gratis trainingen en bijeenkomsten en brengen partijen in contact die iets voor elkaar kunnen betekenen.  

Heb je een vraag? Neem contact op met ons. We denken graag met je mee.